Information och tips inför yogaklassen:





  • Alla tillbehör finns i studion att låna (yogamattor, klossar, bälten, filtar och bolster.) Har du egen yogamatta och/eller andra tillbehör är du välkommen att ta med det om du vill. Om du funderar på att köpa en egen matta rekommenderas att först prova olika mattor och sedan köpa en i bra material och kvalitet som är lagomt tjock, har bra fäste och inte smular. Bra fäste är viktigast i Ashtanga och Vinyasa Flow. I lugnare klasser kan det handla mer om mattans tjocklek. Fråga gärna din lärare om råd. Vi har några olika från yogagrossisten.se som du kan få prova.


  • Lånat material: Om du lånar en av våra mattor, önskar vi att den efter lektionen sprayas lätt med odör-neutraliserande spray som finns i salen (vatten, vinäger och citronmeliss). Mattan rullas ihop tight efteråt och ställs tillbaka fint. Vi önskar att lånade filtar, klossar och bälten läggs tillbaka snyggt i hyllan.


  • Klädsel: Bekväma, följsamma träningskläder som andas är att rekommendera. Bomull kan bli svettigt och blött i de mer fysiska yogaklasserna, men det är individuellt vilket material som föredras. Ha gärna med något torrt ombyte om du svettas mycket, och varma kläder att sätta på dig efteråt, speciellt om det är kallt ute. Allt för att behålla värmen och inte chocka kroppen med kyla.


  • Vi är barfota för bästa kontakt med underlaget, samt för att underlätta övning av kroppsmedvetenhet och balans. 


  • Undvik att inta stora mängder mat eller dryck inför yogapasset, matsmältningen försvårar träningen, och vissa positioner blir obekväma om magen är full. En tumregel brukar vara att äta senast 2 timmar före och då helst lättsmält mat. Du kommer lära dig med tid vad som funkar för just dig.


  • Dryck: Vår rekommendation är generellt att inte dricka under passet för att behålla värmen i kroppen, men som nybörjare kan det vara skönt att fukta munnen vid behov speciellt om du är van att dricka när du tränar. Använd gärna vattenflaska som inte låter, eller termos med varmt vatten. Varm dryck är enligt yogatraditionen bättre för kroppen än kall dryck, för att behålla värmen och inte chocka kroppen. Vi bjuder på örtte.


  • Undvik att ha telefon och klocka på dig/intill dig, om du inte måste pga barnvakt eller liknande. Detta är för att du ska ge dig en chans att stänga av vardagens stress och yttre stimulans från omvärlden. I yogaträning övar vi på att gå in i oss själva och lyssna inåt. Modern teknik har en tendens att motverka detta. Om du har mobil med, ställ in den på läget "stör ej" eller "flygplansläge" för att inte störa andra deltagare. 


  • Ytterdörren öppnas 15 minuter innan klassens start. Kom gärna 10 minuter före klassen börjar så du hinner hitta en plats, hämta eventuella tillbehör och landa på mattan. Vi låser ytterdörren under klassen och vi har inte någon reception, så skulle du bli sen är det bra om du informerar läraren via sms. 


  • Under yogaklassen, försök att koppla bort från det som händer runt omkring dig och håll fokuset inom dig så att du kan utgå från din förmåga och lyssna in din egen kropp. Jämför dig inte med andra, bara med dig själv. På så sätt kan du få ut mest av yogastunden. 


  • Efter yogastunden, ta det lugnt och sträva efter att bära med dig känslan av balans och stillhet tillbaka när du går in i vardagen igen. 


  • Vänligen undvik starka dofter både för hänsyn till allergiker och även för att underlätta yogaträningen för alla (minska yttre sinnesintryck). 


  • Ibland pågår andra yogaklasser innan och efter din klass, var god visa hänsyn och prata tyst, speciellt i kapprummet där det är väldigt lyhört. 


  • I pandemitider påminner vi också om att hålla avstånd och tvätta händerna! En toalett och ett litet kök finns för att tvätta händerna. Vi har placerat ut handsprit på flera ställen i studion. 


  • Stanna hemma om du känner dig sjuk. Om du missar ett pass är du välkommen att ta igen det i någon annan klass hos samma lärare och under samma period.